Annons:
Etikettövernaturliga-väsen
Läst 2876 ggr
Zynell
7/28/14, 1:06 AM

Vilka väsen gillar du inte?

Finns det något övernaturligt väsen du helst hoppar över att läsa om? Shapeshifters är väsen jag helst inte läser om. Jag vet inte varför, men de böckerna har aldrig riktigt tilltalat mig. Visst har jag läst bra böcker om shapeshifters, men jag föredrar att läsa om änglar eller vampyrer. Cyborger går också bra. 🙂

Annons:
[Thiah]
8/10/14, 6:51 PM
#1

Cyborgs och allt metall håller jag mig borta ifrån, förstår inte alls iden med dom. 🙂

Cindy S
8/11/14, 3:14 AM
#2

Gudar kan gå fel. Mytiskt sett är de våldtäktsbenägna rövhål och många författare verkar tycka det är attraktivt med karaktärer som "ger efter". Det är sådana böcker som får en att undra exakt hur hälsosamma förhållanden sådana författare har i verkligheten. Är det bara för underhållnings skull eller är de sexistiska i verkligheten?

Men, detta är något jag mest läst i Loki(Marvel filmerna) fanfiction. Jag skulle nog undvika det mesta i bokväg med. Jag ryser när jag tänker på hur Medusa sa "I used to date you daddy"(om Poseidon) i Percy Jackson filmen och andra exempel på hur man romantiserar läskiga gudar.

Men(igen), det finns många intressanta versioner av gudar som inte romantiseras. Det här är ju en tv serier, men jag gillar hur gudar skrivs i Supernatural.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zynell
8/11/14, 3:59 PM
#3

Jag ser inget fel i att författare gör sina egna tolkningar av olika mytologiska karaktärer. Det finns till exempel många olika tolkningar där ute om Lucifer. Det är bara en författares fantasier/idéer och man behöver inte göra det till mer än så. En författares verklighet och fantasivärld är ofta två helt olika världar. En författare behöver inte alls vara sexistisk bara för att denne skriver sådana böcker.

Magi-cat
8/11/14, 5:13 PM
#4

cyborgs 🤮😮

inte helt förtjust i vampyrer heller….🤫😞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cindy S
8/11/14, 6:23 PM
#5

#3

"Jag ser inget fel i att författare gör sina egna tolkningar av olika mytologiska karaktärer. Det finns till exempel många olika tolkningar där ute om Lucifer."

Jag vet inte exakt vad du menar. Jag gav exempel på hur man kan skriva mytologiska karaktärer utan att romantisera våldtäktsmän.

"Det är bara en författares fantasier/idéer och man behöver inte göra det till mer än så. En författares verklighet och fantasivärld är ofta två helt olika världar. En författare behöver inte alls vara sexistisk bara för att denne skriver sådana böcker."

Hur menar du? Jag menar som i fallet med 50 shades där den manliga huvudkaraktärens stalkerbeteende och våldtäkt romantiseras av både många läsare och författaren(som menar att boken har en bra bild av bdsm). Ifall man gillar de böckerna kan man säkert skilja mellan fantasi och verklighet, men jag menar de böcker som ger sken av att författaren inte kan det, eller som skriver våldtäkt som något trevligt, inte är för mig. De visar och påverkar samhällets ohälsosamma "rape culture", vilket jag inte kan ignorera när jag läser.

Jag får väl lov att lägga till att jag läser våldtäktshistorier som inte romantiserar våldtäkt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Thiah]
8/11/14, 6:32 PM
#6

Hur våldtar han henne i 50 shades of grey?

Annons:
Zynell
8/11/14, 7:26 PM
#7

#5 Jo, tyvärr finns det böcker som sträcker sig över den fina linjen över vad som anses vara okej och inte vara okej, men mycket sitter i betraktarens ögon. Ofta brukar författare varna i bokbeskrivningen på till ex Amazon om boken innehåller grövre scener som kan uppfattas stötande för vissa. Då är det bara att undvika dem om man inte gillar att läsa sådant.

Jag har tyvärr inte läst 50 Shades of Grey, men jag har hört talas mycket om den boken. Jag har funderat på att läsa den för att ta reda på vad allt tjafs handlar om. Den har ju fått både jättebra kritik samt jättedålig kritik och pga det är jag lite nyfiken på den. 🙂  Jag har dock inte fått någon uppfattning om att det förekommer en våldtäkt i den boken, men att BDSM förekommer har jag förstått och det innebär ju hårdare tag. Att kritisera boken och ge den dåligt betyg bara pga att den innehåller BDSM är dålig stil. Tyvärr verkar det som att många har gett den dåligt betyg just pga den anledningen.

[Thiah]
8/11/14, 8:14 PM
#8

Jag har läst den och det är därför jag undrar vart våldtäckten kommer in.   BDSM och dominans förekommer absolut, kanske t.o.m tjat men jag märkte inte av någon våldtäckt

Zynell
8/11/14, 8:17 PM
#9

#8 Aha. 🙂

Vad tyckte du annars om boken? Är den läsvärd?

[Thiah]
8/11/14, 8:19 PM
#10

#9 Alltså hm. jag tycker den är väldigt upp hypad. Har läst "värre" grejer från gratis böckerna på amason helt ärligt. Sen är den väldigt simpelt skriven.

Zynell
8/11/14, 8:27 PM
#11

#10 Okej. 🙂

yamher
8/18/14, 12:03 AM
#12

jag ogillar vampyrer. Kanske beror det på att det har blivit så stort.

Jag föredrar det mytologiska och änglar. utan att diskutera det ni har varit inne på innan om våldtäcksmän o liknande så tycker jag om när litteraturen, film eller vad det än gäller ger högre makter lite svagheter. Svagheter kanske är fel ord, men att de har personlighet på gott o på ont. Något man kan se i de flesta filmer som man möter gudomligher som Thorfilmerna, Immortals, Percy Jacksson, filmerna om Perseus mfl. Eller varför inte filmer som Morgan Freeman har fått tolka Gud, eller filmer med ärkeänglar som Travolta i Michael, Legion (o uppföljande serien Dominion), Constantine osv,

Alis volat propriis Oskyldig

[Torpedtass]
9/18/14, 8:53 PM
#13

Gudar, Cyborgs och Änglar.
Jag tillhör den mörka sidan som fascineras av vampyrer, demoner mm.

Annons:
MonsterTrollet
8/21/15, 12:59 PM
#14

Har aldrig läst nåt om cyborg och känner ingen dragning till det ändå, jag läser däremot allt annat.
Älskar vampyrer och änglar och demoner mm.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

GardenTourist
9/5/17, 12:37 PM
#15

har inget jag ogillar riktigt. men vampyrer börjar bli lite överskattade.

troll känns tråkiga.

vad är cyborg?tänker ni då på superhjältar å så?  Det är inte heller riktigt min grej. Nog det som skulle vara tråkigast. om man gör en topp lista.

#0 Jag gillar nog  shapeshifter mest.😂 oknytt å så.

tex. Melissa marr's böcker. mycket oknytt å så vidare.😎

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Susanne Berglund
7/4/19, 4:14 PM
#16

Jag älskar shape shifters I Alla former utom VAMPYRER! Vet faktiskt inte varför, det har bara blivit så. Har läst flera Sci-fi/rymd är inget för mig heller …. Till min sambos förtret, han älskar sci-fi, framför allt film. Gillar inte ens sci-fi om det är shape shifters i dem.. Har läst några.

Upp till toppen
Annons: