Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 2166 ggr
Zynell
7/28/14, 2:24 AM

Är omslaget viktigt?

Hur viktigt är omslaget för dig när du letar efter en ny bok? 

För mig är det omslaget som avgör om jag kollar in en bok eller inte. Jag läser för det mesta e-böcker och då är omslaget det första du ser.

Annons:
[Thiah]
8/10/14, 6:46 PM
#1

omslaget är väldigt viktigt om det är en "riktig" bok jag köper.  Fångar inte omslaget mig tittar jag inte vidare om det inte är en specifik bok jag letat efter.

Zynell
8/10/14, 6:49 PM
#2

Håller med. 🙂 Omslaget är verkligen viktigt.

Tarotstollan
8/10/14, 11:56 PM
#3

Självklart är det viktigt. Vill ju ha något vackert att titta på också!😉🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cindy S
8/11/14, 3:03 AM
#4

Det är det första. Ibland läser jag inte ens titeln utan när jag vet att jag vill ha en speciell slags bok(speciellt erotik) då vet jag vad för omslag som vanligtvis används. På samma sätt undviker jag vissa slags omslag(snygg vit tjej, 25år, i en bad ass pose, mörkt "paranormalt") när jag letar efter något mindre mainstream.

Det kan ju gå illa, speciellt i de fall då förlaget har 100% kontroll över omslaget(i de flesta fall alltså) och har ett mainstream omslag. Då tänker man ju bara "Jaha, en Anita Blake wanna be".

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zynell
8/11/14, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Oftast är det så att författare har ingen kontroll alls över vilket omslag ens bok kommer att ha om man ges ut av de klassiska förlagen. Det är därför jag gillar att vara egen. Jag driver eget förlag och gör mina egna omslag. Det tycker jag är hur roligt som helst. 🙂

Det här omslaget har jag gjort till en av mina böcker som finns ute på Amazon. Jag är väldigt nöjd med det. 🙂

Zynell
8/11/14, 4:08 PM
#6

Men jösses vad stor bilden blev. Det går tyvärr inte att göra den mindre, men jag hoppas att det är okej ändå. 🙂

Annons:
Magi-cat
8/11/14, 5:11 PM
#7

Tror inte omslaget är speciellt viktigt för mig….Kanske för att jag inte är någon "bildmänniska"…Går nästan bara på texten….

Men jag har märkt att väldigt många går helt på omslaget, så - det är nog viktigt i huvudsak…

Men visst, ibland har jag sett omslag där jag undrat hur författaren kunnat godkänna det…Förklaringen kan ju då vara att förlaget bestämt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zynell
8/11/14, 5:14 PM
#8

#7 Ja, tyvärr är det så. Författaren har sällan rätt att bestämma sitt omslag hos de klassiska förlagen. Det finns många omslag som jag inte förstår mig på och många känns som om de sattes ihop på fem minuter bara för att ha något.

Cindy S
8/11/14, 6:27 PM
#9

#5

Fint omslag, ifall jag hade sett det på amazon hade jag inte trott att det var självpublicerat. Det kan gå väldigt fel med självpublicerade författares omslag.

Skriv gärna en artikel om du vill om hur du gick tillväga(köpte bilderna och Photoshoppade, fotograferade själv, fontval, etc etc).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Magi-cat
8/11/14, 6:28 PM
#10

#5 Glömde säga det, det är ett väldigt fint omslag. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
8/11/14, 6:34 PM
#11

Nelli du är riktigt begåvad!

Zynell
8/11/14, 7:09 PM
#12

Tack, Thiah! 🙂

MonsterTrollet
8/21/15, 1:08 PM
#13

Jag ser omslaget och vet på det vad det är för sorts bok, och det är både viktigt och inte.
Tråkiga omslag fångar en inte och man kan missa nån bok som egentligen är precis det man älskar, men paranormal serierna har en speciell stil och de kastar jag mig över, men läser först baksidan sen kikar jag på omslaget.

Zynell:  Snyggt omslag som fångar, ögonen suger in en!  🙂

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Annons:
Zynell
8/23/15, 10:08 PM
#14

Tack, MonsterTrollet! :)

Upp till toppen
Annons: