Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1582 ggr
Zynell
7/28/14, 2:22 AM

Stör du dig på stavfel?

Hur påverkar stavfel och grammatiska fel din läsning? Måste boken vara felfri eller är stavfel osv okej? 

För mig är det viktigt att boken är korrekturläst, men jag bryr mig inte om jag hittar några fel här eller där. Många självpublicerade böcker är hur bra som helst och jag tycker inte att man ska låta några stavfel sänka bokens betyg. Men om det däremot är stavfel på varje sida blir det en helt annan sak.

Annons:
Magi-cat
8/6/14, 9:41 PM
#1

Jätteviktigt! 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
8/6/14, 9:49 PM
#2

Något stavfel går väl an men det skulle förstöra hela nöjet om jag hittade sådant hela tiden, eller jag skulle väl fundera på hur engagerad man varit inför lansering 🤪

Sajtvärd på Övernaturligt

[Thiah]
8/10/14, 6:50 PM
#3

Några stavfel går bra, har märkt en del sådana i svensköversatta e böcker som jag köpt.

Perly
8/10/14, 6:57 PM
#4

Stör mig kraftigt på stavfel, men ännu värre är nog fakta som inte går ihop tex. att någon var 5år gammal 1970 och på slutet av 70-talet var 17 år gammal och gifte sig, syftesfel (chans vs risk) det om något är riktigt irriterande. Har även upptäckt att karaktärer helt plötsligt kan byta namn i böcker, det måste jag nog också anse värre än stavfel.

Alltid Oavsett

[Thiah]
8/10/14, 6:59 PM
#5

#4 karaktärer som byter namn har jag aldrig råkat ut för, tack gode gud för det för det måste vara irriterande till tusen.

Zynell
8/10/14, 7:00 PM
#6

#4 Ja, sådant är störande, men att karaktärer har bytt namn har jag nog aldrig råkat ut för. Det måste ha varit en dåligt korrekturläst bok. 😮

Annons:
Perly
8/10/14, 7:02 PM
#7

#5 #6 Minns tyvärr inte vilken bok det var men var väldigt störigt, kan ju undra om en del böcker är korrekturlästa öht. 🤔

Alltid Oavsett

Zynell
8/10/14, 7:08 PM
#8

#7 Jag tror att de senaste åren har många dragit ned på korrekturläsningen. Titta bara på Aftonbladet och andra tidningar. Deras artiklar verkar aldrig genomgå korrekturläsning. Idag finns det dessutom många småförlag och alltfler som självpublicerar, vilket innebär att de inte så gärna lägger ut 5000 kr eller mer på korrektur.

Magi-cat
8/10/14, 7:19 PM
#9

Att småförlagen och självpublicerarna drar in på korr-läsning kan jag förstå!

Men de stora….
Pratade med en författare som klagade lite över att böckerna inte korrekturläses professionellt. (Jag var ofin nog att påpeka några stavfel i en bok han skrivit.🤫)
Det är inte alltid man ser sina egna skrivfel heller. Man "vet" ju vad där står….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zynell
8/10/14, 7:32 PM
#10

Ja, tyvärr är det lätt hänt att man blir blind för sin egen text efter att ha läst den på tok för många gånger. Men jag håller med, de stora förlagen borde ha råd med ordentlig korrekturläsning.

Tarotstollan
8/10/14, 11:49 PM
#11

Det stör mig men värre är om det fattas ord i texten. Oftast är det små ord som: på, att, om , och och som jag märker fattas i många olika sorters böcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ilenna90
8/11/14, 12:29 AM
#12

jag stör mig jättemycket om det är stav/slarvfel. Förstår inte hur man kan vilja ge ut en bok om den inte är korrekturläst :o

Cindy S
8/11/14, 2:58 AM
#13

Felstavning är varningssignal nr 1.

Jag blir provocerad av texter jag betalat för som har stavfel på enkla ord som vilket rättstavningsprogram som helst kan hitta. Och ifall det sker oftare än några gånger per kapitel.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[Wolf.]2
8/11/14, 11:41 AM
#14

Mig stör det inte alls utan jag ser det bara som den enkla mänskliga faktorn att vi inte måste vara perfekta.År ju själv en slarver med stavning inte för att jag inte kan ujtan det sker i bara farten som ni ser 😃och jag är för lat att fixa till det efteråt 🎧

Däremot om karaktärer skulle byta namn det skulle jag reagera på men har tack och lov aldrig vart med om den biten.

Zynell
8/11/14, 3:36 PM
#15

#14 Jag håller helt klart med om att vi inte behöver vara perfekta. Vi är alla människor och ingen människa är perfekt. Man ska inte låta några stavfel avgöra om en bok är bra eller inte. 

Jag har läst recensioner där recensenterna hugger ned en bok totalt pga några stavfel!!! I mina ögon är det underligt plus att det är oprofessionellt att skriva en sådan recension. Man kan nämna att det finns stavfel i recensionen, men större fokus än så behöver det inte vara, såvida det inte finns stavfel och grammatiska fel på varenda sida. Men en recension ska alltid vara positivt skriven, spelar ingen roll om man avskydde boken eller inte eller om det finns tusentals stavfel. Det ska vara konstruktiv kritik och inte attackera författaren. Man måste komma ihåg att bakom varje bok finns en LEVANDE människa med känslor och tankar som har lagt ned hundratals, om inte tusentals timmar på sin bok. Att sedan sitta bakom en dator och skriva hemska saker om någons "bebis" är bara fult. 

Jag har läst hur många böcker som helst av självpublicerade författare och jag har gillat alla böcker jag läst hittills, trots några stavfel här och där. 🙂

Magi-cat
8/11/14, 4:52 PM
#16

#15 Håller helt med om att man inte ska sitta där och vara dryg och hugga och såga författaren! Aldrig skriva hemska saker, inte! Och speciellt inte för stavfel…I en recension måste man se till innehållet och kritik ska vara konstruktiv…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zynell
8/11/14, 5:00 PM
#17

#16 Precis! 🙂

[Thiah]
8/11/14, 5:47 PM
#18

Smaken är som baken när det kommer till böcker så därför försöker jag alltid enbart vara konstruktiv i min kritik, om jag ger någon.

Upp till toppen
Annons: